Rehabilitace pánevního dna

Zajišťujeme fyzioterapii pánevního dna. Vyřešte vaše problémy s pomocí našich zkušených fyzioterapeutů. Služba „fyzioterapie pánevního dna Brno“ je určena pro všechny klienty (muže i ženy), kteří potřebují odbornou pomoc. Pokud máte zájem o řešení fyzioterapie pánevního dna, pak nás kontaktujte.

Co je fyzioterapie pánevního dna?

Fyzioterapie pánevního dna je terapeutická metoda, která se zaměřuje na správnou fyziologickou funkci svalů pánevního dna, které jsou uložené v tzv. malé pánvi – mají přímý vliv na správnou funkci orgánů, které v ní jsou uloženy, fungují v tzv. vertebroviscerálních vztazích (vztah mezi vnitřními orgány a páteří, potažmo celým pohybovým systémem) a na všechny struktury měkkých tkání (kostí, svalů i vazů)

Fyzioterapie pánevního dna může pomoci lidem s různými poruchami:

• bolesti v oblasti pánve (bolesti podbřišku, třísel, bolesti v oblasti křížové kosti, bolesti kostrče, bolesti hráze, bolesti v oblasti konečníku, pochvy)

• inkontinence (nedobrovolné úniky moči nebo stolice)

• bolesti při pohlavním styku

• bolesti u žen, spojené s jednotlivými obtížemi způsobené dysfunkcípánevního dna (bolestivá menstruace, nepravidelná menstruace, anovulační cykly, dysmenorea, sy. polycistických ovarií

• v těhotenství, v období po porodu (porodem způsobených poranění pánevního dna).

Rehabilitace pánevního dna

Rehabilitace pánevního dna je soubor terapeutických cvičení a postupů zaměřených na zlepšení funkce svalů pánevního dna. Tyto svaly jsou důležité pro správné držení těla, správnou funkci a harmonii svalů a orgánů, které mají vliv na fyziologickou funkčnost (udržení močové a střevní inkontinence, podporu orgánů v pánevní oblasti, pro sexuální funkci)

Co si detailně představit pod pojmem „pánevní dno“?

Jde o strukturu vaziv a svalů - tzv. pánevní dno, které má několik zásadních funkcí:

• podpůrnou funkci (pro orgány v dutině břišní)

• posturální (tzn. stabilizační – má přímý vliv na držení těla)

• svěračovou

• sexuální

Při správném fungování svalů pánevního dna je vše fyziologicky v pořádku (tzn. harmonie a fyziologie pánevního dna a všech jeho struktur i orgánu je v rovnováze).

Obtíže a bolestivé projevy

Při dysfunkci svalů pánevního dna může docházet k vážným obtížím a bolestem. Vznikají potíže s únikem moči či stolice nebo naopak problém s vyprazdňováním (např. zácpa či močení). Dochází k poklesu orgánů v malé pánvi, vznikají různé bolestivé stavy v oblasti pánve (menstruační bolesti, anovulační cykly u žen, potíže s otěhotněním u žen, které jsou „gynekologicky v pořádku“, stavy po urogynekologických operacích nebo při bolestech neznámého původu, stav po porodu), bolesti zad, bolesti křížové kosti, kyčelních klubů a kostrče, bolesti šíjových svalů a s nimi často spojené bolesti čelistního kloubu, u mužů problém s erekcí či ejakulací, bolestivý pohlavní styk.

Často dochází buď ke snížení nebo naopak ke zvýšení svalového napětí svalů pánevního dna, a tak dochází k poruše jeho funkce. Tzn. že vlivem zvýšeného nebo naopak sníženého napětí pánevního dna jsou v oslabení ostatní tkáně v okolí a je třeba tuto poruchu řešit vhodnou a správně indikovanou fyzioterapií.

Nejčastější důvody pro fyzioterapii pánevního dna jsou spojeny s různými poruchami a problémy týkajícími se této oblasti těla. Níže jsou uvedeny nejčastější důvody, pro které může být fyzioterapie pánevního dna indikována:

Inkontinence a rehabilitace pánevního dna

Fyzioterapie pánevního dna je často indikována pro osoby trpící inkontinencí, což je neschopnost kontrolovat únik moči nebo stolice. Rehabilitace pánevního dna může pomáhá posílit svaly pánevního dna a zlepšit schopnost udržovat normální funkci.

Prolaps pánevních orgánů

Prolaps pánevních orgánů je stav, kdy jeden nebo více orgánů, jako jsou děloha, močový měchýř, sestupují nebo vycházejí z normální polohy. Fyzioterapie pánevního dna pomáhá posílit svaly a podpůrné struktury, aby se minimalizovala pravděpodobnost tohoto stavu.

Rehabilitace pánevního dna v těhotenství a po porodu

Po porodu může dojít k oslabení svalů pánevního dna, což vede k různým problémům, včetně inkontinence. Fyzioterapie pánevního dna pomáhá těhotným ženám i novopečeným matkám posílit svaly pánevního dna.

Příprava na chirurgický zákrok

U některých pacientů je fyzioterapie pánevního dna součástí přípravy na chirurgický zákrok v oblasti pánevního dna, například u pacientů s prolapsem orgánů.

Sexuální dysfunkce

Některé formy fyzioterapie pánevního dna mohou být také použity k léčbě sexuálních dysfunkcí, jako je dyspareunie (bolestivý pohlavní styk) nebo poruchy orgasmu.

Mezi možné faktory, které vedou k poruchám funkce pánevního dna, jsou:

• změněné pohybové stereotypy

• málo pohybové aktivity

• obezita

• sedavé zaměstnání

• příliš vysoká fyzická zátěž

• dlouhodobý stres (svaly pánevního dna jsou svaly emoční a významně souvisí s naší psychikou)

• stavy po operaci (břicha, urologické nebo gynekologické operace)

• časté záněty v oblasti pánve

• úrazy (pád na zadek apod.)

Vhodně zvolená fyzioterapie/rehabilitace pánevního dna je základem pro úspěšnou léčbu a je potřeba si uvědomit, že porucha pánevního dna se projeví na celém lidském těle:

• jeho držení (neaktivní trup, snížená mobilita páteře, změna dechu a změna mobility hrudníku, změna postavení ramen)

• chodidlech (neaktivní opora, plochonoží, vbočené palce, kladívkové prsty)

• předsun hlavy (napětí šíjových svalů, svalů v obličeji, bolesti čelistního kloubu)

Náš komplexní individuální fyzioterapeutický přístup může řešit všechny tyto popsané obtíže a tím tak úspěšně léčit poruchy pánevního dna. Naučíme klienty aktivnímu přístupu k sobě samému a může významným způsobem zlepšit kvalitu života.

Jak probíhá rehabilitace pánevního dna?

K základnímu vyšetření patří tzv. kineziologický rozbor, kde si fyzioterapeut klienta individuálně řádně vyšetří a na základě vyšetření je schopen stanovit možnou terapeutickou pohybovou léčbu vhodnou pro jeho potíže, popř. doporučí nebo konzultuje jeho stav s lékařem. Vhodně zvolená fyzioterapie pánevního dna velmi významným způsobem může pozitivně ovlivnit jeho stav, zároveň působí preventivně, popř. významně podpoří při plánovaném operativním výkonu (vhodná správná předoperační příprava a zároveň vhodná časná fyzioterapie po operaci).

----------------

Tematická specifikace této služby: rehabilitace pánevního dna Brno, fyzioterapie pánevního dna Brno.